تکنیک ارتعاش کل بدن می‌تواند به مقابله با دیابت نوع 2 کمک کند

 17 مارس 2017- لرزش و ارتعاش کل بدن یا WBV می‌تواند به جلوگیری از چاقی و دیابت نوع 2 کمک کند.

 WBVیا whole-body vibration تکنیکی است که در آن فرد بر روی یک صفحه‌ی ارتعاشی به حالت ایستاده، نشسته یا دراز کشیده، قرارمی‌گیرد، این روش به انقباض ماهیچه‌ها و ریلکس شدن متناوب آنها کمک می‌کند.

محققان دانشگاه Augusta، در این مطالعه ی جدید تأثیر استفاده ی منظم از تکنیک WBV را در موشها بررسی و نتایج آن با ورزش منظم مقایسه کردند.

محققان موشها را در سه گروه مختلف قرار دادند: گروه اول 20 بارWBV در روز، گروه دوم 45 دقیقه ورزش و گروه سوم بدون انجام ورزش. موشها به مدت 12 هفته تحت نظارت بودند و هر 7 روز یکبار وزن آنها اندازه‌گیری می‌شد.

 یافته‌های این تحقیق نشان داد که کاهش وزن مشابه‌ای در گروه WBV و گروه ورزش مشاهده می‌شود. سایر فواید WBV عبارت بود از افزایش حجم عضلات و بهبود حساسیت به انسولین.

 دکتر McGee-Lawrence سرپرست این تحقیقات گفت: مطالعه‌ی ما برای اولین بار نشان داد که لرزش کل بدن ممکن است به اندازه‌ی انجام ورزش برای مقابله با عواقب منفی ناشی از چاقی و دیابت نوع 2 موثر باشد.

او افزود : درحالیکه روش WBV نتوانست مشکل تراکم استخوان در موشهای چاق را در این مطالعه حل کند، اما موجب افزایش تشکیل کلی استخوان گردید، به نظر می‌رسد استفاده از این روش در دراز مدت بتواند از تحلیل استخوان جلوگیری کند.

تصور می‌شود که روش WBV روش بالقوه‌ای برای کمک به افرادیست که به دلایلی از جمله نوروپاتی دیابتی، قادر به انجام ورزش منظم نیستند.

 دکتر لارنس اشاره کرد که WBV نمی تواند جایگزین ورزش ‌شود زیرا فواید قلبی عروقی و تنفسی حرکات ورزشی را ایجاد نمی‌کند. او افزود: از آنجائیکه تحقیقات ما بر روی موشها انجام شده است این ایده باید دقیقاً بر روی انسان آزمایش شود تا امکان اجرای آن برای افراد فراهم گردد.

 این یافته‌ها درمجله‌ی Endocrinology بصورت آنلاین منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/whole-body-vibration-technique-could-help-combat-type-2-diabetes-95217303.html